onsdag 29. mai 2013

Søndagstur til Egersund, på sykkelen

Geir er den fødte (sykkel)turplanleggeren. Han klarer alltid å legge opp turene vi planlegger, til de dagene med best vær og i tillegg får vi (som regel) alltid vinden også "med oss". 
Søndag var intet unntak, da vi la i vei på syklene mot Egersund. Med dét som mål for dagen.

Jeg er jo en litt sånn... naturlig bekymret person av meg. Så jeg hadde selvfølgelig en backup-plan, at hvis det ble for langt, eller hvis jeg skulle bli sliten før vi kom så langt, så var det jo alltids opptil flere togstasjoner som vi kunne hoppe på og ta toget hjem igjen. Hvis det skulle bli nødvendig.


Det viste seg jo at det ikke ble. Ja, nødvendig å snu før Egersund altså. Vi startet på Nærbø i 12tiden, og var fremme i Egersund, etter en helt-absolutt-fantastisk-tur-i-finværet, to og en halv time senere.
(Solbrente rakk vi også å bli på turen. Eller, Geir ble vel kanskje liiitt mer brent enn meg, for jeg hadde såpass "vett" til å kle meg i genser)

Brusand, her forsvant jakken av


Geir sykler litt offroad mens han venter på fotografen




Nåå husker jeg hvorfor det tok meg lang tid til at ønsket om å få være med i Nordsjørittet igjen, skulle gjennerobre meg; Den Vestlandske Hovedvei ...
Jeg liker ikke bratte bakker. But who does, really?

Jeg fikk et råd av Geir, om å trø på de helt letteste girene i de bratte bakkene, i stedet for å gå av og gå opp.
Visstnok så skal dét tære mindre på kreftene. Hvis jeg bare klarer å slappe av (heh?...) når jeg trør, og ikke stresser. Så da får jeg prøve meg på det da, å trø i gir 1 på venstre side og i gir 1 på høyre side (på styret) .



Ja, og så klarte vi visst å rote oss bort litt på slutten. Vi fant ikke helt igjen hvor vi skulle komme innpå den nedlagte jernbaneveien som skulle føre oss helt inn til Egersund.
Så da tok jeg meg en liten energi-sjokkis, i påvente av at Geir skulle finne gps-signaler på telefonene sin, så vi kunne finne ut av hvor i verden vi befant oss. Vi fant det ikke ut...



Langs "den gamle Jærbanen" mellom Hellvik til Egersund (?)

Sjekk da; i kort(!) sykkelbukse, for første gang ever! Uten truse også, for første gang...

Vel fremme i Egersund fikk vi oss en velfortjent "restitusjons-is"

Mmm! Softis m/sjokolade er digg i varmen! :D

I påvente på toget som ikke skulle komme før nesten en times tid, så syklet vi likesågodt innover til sentrum også en tur. Når vi førstes var på disse kanter liksom...

En gladlaks 



Selvfølgelig må vi jo ta noen bevis på at vi har kommet oss helt til Egersund Togstasjon, så da blir det noen siste bilder her før vi tok toget hjem til Nærbø igjen





Som sagt så tok turen ca 2 1/2 time, uten alle stoppene medregnet.
Kart kan ses her :Treningsresultat.
-Gj.puls: 135, max. puls 180
-Kalorier (er jeg jo nødt til å ta med etter en så heftig tur): 1236!
-Distanse: totalt 5mil (medregnet turen fra tog.st på Nærbø og hjem)

2 kommentarer:

Hyggelige kommentarer blir alltid satt stor pris på!